Dagens Næringsliv har fått nytt design i dag. Mer moderne har den blitt. Men landets beste tittel-snekrere burde vært mer opptatt av avstanden mellom ordene. Ordene har det ikke godt der de står.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

DN kom i vår med nytt design på nettavisen og mobil – nå tilpasses også papirproduktet til det nye designet:

«-Vi har skapt et enhetlig og gjenkjennbart design for alle plattformer, med felles logo og samme skriftfamilie. Det gjør at våre lesere kan kjenne seg igjen uansett om de konsumerer oss digitalt eller på papir», sier sjefredaktør Amund Djuve til egen avis.

Fornuftig. Følger trenden.

Ekstern ekspertise

Som ekstern hjelp i prosessen har DN hentet inn en av de mange skottene som ligger i verdenstoppen innen visuell presentasjon – Mark Porter.

Han har en fortid som «creative director» i The Guardian, AD i Evening Standard, britiske Wired og Colors. Mark Porter og hans team står bak en rekke prisbelønte arbeid innen design av papiraviser, nettaviser og ipad-utgaver – Magasinet til Svenska Dagbladet, portugisiske Público og britiske The Guardian står blant annet på hans kundeliste. Et knippe godbiter fra teamets arbeid finner du på hans tumblr-side. Det er derimot synd at han ikke har oppdatert sin blogg de siste tre årene – noen bør fortelle ham at den burde vekkes til live igjen. Han har mye spennende å fortelle, og lære bort.

Se og lær av denne forsiden!

Dagens forside inneholder en toppsak som satte dagsorden, visuelt meget stramt, tydelig prioritert og effektivt presentert. Dette er forsidesnekring på meget høyt nivå. Se og lær!

Gul farge på rosa papir er nydelig, og tidsriktig. Side 2-3, debattsider og kommentarstoffet utover i avisen er utrustet med gult i vignetter. Fargepaletten består ellers av DN-blå på nyhets- og utenrikssider, oransje spesialseksjoner, grønn på børs, og lilla på Etterbørs. Helt greit.

Det jeg derimot sliter med å finne en motivasjon for er hvorfor så store sideflater dekkes med grått raster. Riktignok er det veldig svakt, men kontrasten reduseres ganske kraftig på det rosa papiret – og i pdf-en på skjermen. Er det riktig vei å gå når papirleserne blir eldre? Jeg ser behovet for å skille ut meningsstoffet fra resten av avisen, men når en rastereffekt brukes over hele sider mister effekten sin effekt.

Og mens vi er inne på meningsstoffet. Vanligvis bør initial og tittel være i samme font. Det er ikke tilfelle i nye DN. Tittelfonten på nyhetsstoffet er begge hentet fra samme fontfamilie – nyhetsfonten er en grotesk, mens meningsstoffet er en slab font. For en vanlig leser vil begge være «feite» og ganske like. For å tydeliggjøre forskjellen bruker man derfor en mager variant i initialen på meningsstoffet. Tja – det er et valg. Kall det gjerne pirk, men jeg synes ikke det fungerer, kanskje bedrer det seg med tilvenning, men nå ser det mer ut som et kompromiss som trenger hjelp av et raster i bunn.

Ordmellomrommene               

Det som derimot ikke kan rubriseres som pirk, handler om titlene – den desidert største endringen som er gjort. Tittelfonten er stor, feit og krevende. Men – og det overrasker meg – skal titlene knipes så mye som dette? Er det virkelig meningen at ordmellomrommene i titlene skal være så små? Kombinasjonen store og feite bokstaver med for små ordmellomrom gjør det krevende å lese. Se bare på side 8-9, eller den tolinjers tittelen på side 14, eller megatittelen på side 36-37. Selv cellulose-trente øyne sliter med å bestemme seg for hvor et ord slutter og det andre ordet begynner. Jeg skjønner Porters begeistrede twittermelding i formiddag: «We have a new paper on the streets of Norway this morning. And for once we get to do a tabloid with big bold type!»

Men – dette holder ikke. Ordene har det ikke bra der de står. Sorry.

Mer moderne                  

Rett skal være rett: Totalinntrykket er tidvis forfriskende, og du sitter igjen med et mer moderne avis enn på lørdag. Selv om redesignet av sjefredaktøren ikke blir betegnet som en revolusjon, så er det likevel blitt gjort noen markerte visuelle endringer. Arkitektur – tydelige prioritering, seksjonsinndeling og de faste spaltene er som før. Jeg liker det jeg ser – nydelig grafikk, solid tittelsnekring og bevisst tekstredigering er på plass, og skinner av godt håndverk. Da er det synd at en vesentlig detalj skjemmer helhetsinntrykket. Knip mindre i titlene – så blir dette riktig så bra.