I dag gjør Farsunds Avis (nå Lister) og Lindesnes det mange aviser kommer til å gjøre de neste par årene – de reduserer fra seks til fire utgivelser i uken, flytter ressurser til nett, og moderniserer sine papiraviser.  Allerede fra dag én ser man konturene av noe som lover bra. Det er tenkt veldig mye riktig. Så derfor: Gratulerer med jobben som er gjort!  Selv om det er nå den egentlig begynner…

De to tradisjonsrike søsteravisene på sørlandet – begge ble etablert i 1889 – gjennomfører denne uken en omlegging som kan ta pusten selv fra adskillig mer ressurssterke mediehus. Hør bare på dette:

  • Reduserer frekvensen av papiravisene fra seks til fire dager i uken – uten å kutte i abonnementprisen. Og joda, debatten rundt færre avisdager går friskt i alle kanaler…
  • Redesigner avisene.
  • Farsunds Avis endrer navn til Lister. (som forøvrig var navnet på en radikal aviskonkurrent som ble nedlagt i 1934).
  • Flytter ressurser  til nett. Nyhetene slippes først på digitale plattformer.
  • Lister satser på web-TV. De har ansatt egen web-TV-produsent og starter bl.a. faste studiosendinger fra høsten av.
  • Endrer turnusen til ansatte – langt flere kvelds- og helgevakter for å kunne følge nyhetsbildet tettere.
  • Innfører betalingsløsninger på nett – inkluderer det digitale innholdet i abonnementsmodellen – etter modell fra regionavisene i Schibsted.

Med andre ord: Her har det vært jobbet steinhardt de siste uker og måneder!

Mange redaktør-delegasjoner utover høsten…

Reduksjon av antall utgivelser er et spørsmål som drøftes i mange mediehus i disse dager. Det har vært snakket om lenge – men kuttrundene det nå jobbes med overalt tvinger fram nytt alvor i diskusjonene. Rogalands Avis gjorde det allerede fra nyttår.  Østlandets Blad gjorde et mislykket forsøk i fjor. Nå kommer flere aviser etter – så derfor vil nok erfaringene Lister og Lindesnes gjør seg de neste månedene bli fulgt svært tett. Det blir nok mange redaktør-delegasjoner til Mandal og Farsund utover høsten…

Men i dette forum skal det først og fremst dveles ved redesignet og moderniseringen av de to avisene. Det fortjener en tilbakemelding.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Nye Lindesnes:

Ansvarlig redaktør i Lindesnes (opplag 5842), Fridtjof Nygaard, er helt klar på at avisen framover vil bli både bedre og tykkere.

Den har definitivt blitt bedre rent visuelt. Lindesnes er nok den av de to som har gjort den mest iøynefallende omleggingen. Helhetsinntrykket er en tydeligere, friskere og mer moderne papiravis.

Her er noen observasjoner:

  • Det er ryddet opp i flere generasjoner med vignetter som hadde en eim av 90-tallet over seg. All unødig visuell støy er fjernet for et renere og tydeligere uttrykk. Meget bra.
  • Tittelfonten som er valgt er mer særpreget og er en viktig bidragsyter til det mer moderne inntrykket.
  • Avisen starter nå rett på nyhetsseksjonen – og det øker nyhetspulsen betraktelig.
  • Dagboksidene er innholdsrike og vil definitivt være et stoppunkt for mange lesere. Vanskelige sider som fremstår ryddige og innbydende. Selv om det er risikosport med hvit tekst på grønn dekkfarge – både med hensyn til fare for mispass i trykk, men også fordi lesbarheten – særlig for eldre lesere – synker dramatisk.
  • Fiks sisteside med instagrambilder. Enkelt – men likevel et tydelig signal.
  • Debattsiden kunne nok med fordel vært gjort mer med. De burde også reflektert mer av ordskiftet som foregår i sosiale medier.
  • Det nydelige avishodet til Lindesnes har fått større plass – det oser mer selvtillit av hele forsiden. Skyggen bak er fjernet (yesssss!). Noen har tydeligvis argumentert godt overfor markedsavdelingen – for tittelannonsene er fjernet… Ett innspill:  Avishodet kunne med fordel vært tatt noe ned i størrelse, for å unngå at siden blir topptung. De hvite flatene rundt vil uansett løfte avishodet fram selv om det ikke er så stort som nå.
  • Avisen er flink til å fortelle hvem de er, og hvordan leserne kan få tak i  journalister eller møte mediehuset på sosiale medier. Det høres kanskje ut som en selvfølgelighet, men som vi tidligere har skrevet syndet selv Aftenposten kraftig mot disse elementære forutsetninger for tilgjengelighet i sin siste redesign.
  • Når det gjelder artikkellengder og kvaliteten på enkelte av bildene er det forbedringspotensiale.  Her, som hos de fleste…
  • Jeg savner derimot en teaser på hva som kommer på digitale medier på de papirløse dagene. Så man får dratt lesere med seg over til den plattformen i morgen når avisen ikke ligger i postkassen. Jeg går ut fra at det er tenkt på, og at det kommer.

Oppsummert inntrykk av første utgave av den nye avisen: Dette lover meget bra.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Nye Lister: 

Debatten om navneendringen fra Farsunds Avis (opplag 5437) til Lister er for lengst i gang i sosiale medier og  i kommentarfeltene  – selv om nettavisen allerede i fjor skiftet navn til Lister24.  Men som ansvarlig redaktør skriver i et av sine mange svar på nett: «Å bytte ut avisnavnet, var ingen enkel avgjørelse. Det er mye følelser knyttet til dette. Spesielt i Farsund. Men vi kan ikke drive en avis kun ved å lytte til hjertet. Vi må bruke hodet også. Lister er et mye bedre navn på en regionavis for Lister enn Farsunds Avis.»

Et av hovedmålene til avisen er å komme tettere på lag og foreninger, næringslivet og folk flest.  For å få dette til innfører avisen noen nye spalter, de skal ha en næringslivseksjon hver torsdag og har bestemt seg for å lage flere reportasjer fra aldersbestemt idrett. Det er også verdt å merke seg at redaktøren stiller til nettmøte klokken 18-20 i kveld for å svare på spørsmål fra sine lesere – og ikke på de vanlige formiddagstimene der folk flest er på jobb.

Også ansvarlig redaktør Sveinung W. Jensen lover leserne en bedre og tykkere avis – med en økning i antall sider totalt. Avisen vil fra nå av komme ut mandag, onsdag, torsdag og lørdag.

Redesignet av Lister er mindre omfattende enn tilfellet var for Lindesnes. Det henger mer igjen fra den gamle avisen, selv om det er noen vesentlige endringer:

  •  Et nytt navn krever selvsagt et nytt avishode – og det gamle hodet som er hentet fram fungerer utmerket. Det oser historie. Samtidig har man hengt på Farsunds Avis-logoen under, og ser det nødvendig å skrive «Regionavisen fra» under hodet, og «Hele Lister. Hele tiden» i rødt over hodet. Det er et valg – eller kanskje mer presist – et kompromiss, men det kan være verdt å gå en runde til om alt dette strengt tatt er nødvendig.
  • Titteletasjene med hovedtittel og undertittel er beholdt. Pagina er tydeligere. Rødt er gjennomgangsfarge i vignetter og blikkfang.
  • Debattsidene må fremheves med sin kombinasjon av leserinnlegg og klipp fra Facebook-debatt og telefoner inn til redaksjonen. Meget bra løst.
  • Seksjonen Tett på med dagbok og personalia er også greit løst. Innholdsrikt med alt fra lokalskrevet andakt til Fantomet i sort/hvitt. Slik det skal være i en lokalavis.
  • Brødteksten er jeg usikker på. Ordmellomrommene er veldig store ved justerte marger. Det ser bedre ut med løs høyremarg. Her bør det gjøres et stykke arbeid for å forbedre inntrykket. Og gjentar samtidig at rasterbokser på tekst reduserer lesbarheten dramatisk.
  • Mange aviser bør lære av de små henvisningsboksene til video på nett som står ved enkelte artikler. På samtlige tre bokser i dagens avis er teksten skreddersydd – det står ikke bare en likegyldig «Se video på nett». Meget bra.
  • Sistesiden har fått et kraftig ansiktsløft med innholdsrikt værkart og rikelig annonseplass.

Alt i alt en helt grei oppussing – selv om Lister ikke har spadd så dypt i sitt redesign som søsteravisen Lindesnes.

Men det er den totale omleggingen, som ble listet opp i starten, som likevel er det mest imponerende. Det både Lister og Lindesnes har vist allerede første dagen lover godt for videre utvikling og forbedringer.